Innis & Gunn The Original – bourbon fadlagret øl

Innis & Gunn The Original – den oprindelige bourbon fadlagrede øl

Bryggeri: Innis & Gunn Brewery
Land: Skotland
Type: Scottish Export Ale
ABV: 6,6%
Whisky: Fadlagret
Fadtype: Bourbon
Whiskyblog.dk: ★★★★★

Innis & Gunn The Original på 6,6% Vol er en fadlagret øl fra Innis & Gunn Brewery. Bryggeriet er hjemmehørende i Edinburgh, Skotland. Øllen er det man kalder “barrel aged”, hvilket vil sige, at den har lagret på udvalgte bourbon fad inden den flaskes. Bryggeriet kalder øllen for en “Bourbon Barrel Scotch Ale”.

Besøg bryggeriets hjemmeside

Anmeldelse #565

Anmeldelse af Innis & Gunn The Original

Næse:

Denne øl har en ganske fin duft af malt og frugt. Frugtnoterne kommer frem i en let syrlig fornemmelse i næsen, som man kender det fra æbler, som ikke er helt modne. Der forekommer også svage noter der minder om nødder. Det er fornemmelsen af malt og svag humle man kan dufte. Der er ikke meget antydning af whisky i næsen.

Innis & Gunn The Original

Innis & Gunn The Original

Palette:

Øllen har først en god maltsødme, hvor man tydeligt kan smage malt. Man aner en lille smule karamel, uden det på nogen måde bliver tydeligt. Denne smag erstattes hurtigt af de bitre noter fra humlen. Bitterheden toppes af med en syrlighed som man også fornemmede i næsen. Også i smagen skal man lede længe efter noget som bare minder om whisky. Hvis man virkelig koncentrerer sig, så kan man måske ane noget, som minder en lille bitte smule om vanilje, som godt kan komme fra ex-bourbon fadet.

Afslutning:

Afslutningen på øllen er ganske lang. Den begynder med syrligheden fra man havde i smagen og næsen. Denne ændrer sig langsomt til en fornemmelse af bitterhed, som langsom tørrer munden ud. Man sidder nærmest med følelsen af sandpapir på tungen. Ikke at det gør noget, for det giver faktisk en god finish på denne øl. I eftersmagen skal man igen lede længe efter noget som minder om whisky.

Hvad siger producenten:

“Our newly branded flagship beer, the one that started it all. Our unique bourbon barrel ageing process brings flavours like vanilla and toffee and we’ve combined this with the malty character of our Scotch Ale to create an incredible taste experience.”

Konklusion

Innis & Gunn The Original er en fin øl. Man kan være heldig at finde den til 20-25 kroner, og det er den helt sikkert værd, men nok heller ikke mere end det. Den lider under samme problem som andre øl, der slår sig op på “whisky” eller “lagret på whiskyfad”. Der er ikke meget whisky at komme efter. Men fred være med det, for øllen fin, og den er oplevelsen værd. Jeg syntes særligt afslutningen med den tørre fornemmelse i munden er interessant. Dette er typisk for kraftigt humlede øl, men det er denne øl altså ikke, så det må komme et andet sted fra. Måske er det her whiskyen stikker næsen frem i denne øl – om ikke andet så i hvert fald egetræet fra fadet. Denne tørhed er ikke negativ på nogen måde, men det giver nærme lyst til en mundfuld mere – som sådan et positivt træk ved en øl. Konklusionen på denne anmeldelse af Innis & Gunn The Original er, at det faktisk er en fornuftig og let-drikkelig øl, og finder man den på tilbud, så kan den sagtens købes.

Tur til Edinburgh 2025 – Pubs i Edinburgh

Tur til Edinburgh 2025 – Whiskyblog.dk’s anden tur til Skotland

Min kone og jeg var på vores første tur til Edinburgh i sommerferien 2024. Her fik vi set de fleste af de ting, som man skal se, når man besøger denne fantastiske by for første gang. Vi mente dog ikke vi havde fået set nok, og vi blev hurtigt enige om, at vi ville en tur derover igen. Det bliver så allerede igen i år. Vi vil denne gang forsøge at opleve de lidt mindre seværdigheder, bydele og i særdeleshed de lokale pubs. Vi spiste på et par forskellige under vores sidste besøg. Vi var særligt glade for The Advocate, der lå lige ved siden af vores hotel. Denne gang vil vi forsøge at være bedre til at hygge os om aftenen, på en af de mange pubs i Edinburgh.

På vores første tur boede vi i Old Town, lige op ad The Royal Mile, på Ibis Edinburgh Centre Royal Mile Hunter Square. Denne gang har vi besluttet at prøve et hotel fra samme kæde, Ibis Styles Edinburgh St Andrew Square, som er beliggende i New Town. Der er dog ikke langt rundt til tingene i centrum af byen. Dette illustreres meget godt, ved at der er 10-12 minutters gang mellem hotellet vi boede på første gang, og hotellet vi bor på denne gang.

Oplevelser på vores tur til Edinburgh

Dag 1: Grassmarket, Last Drop og The Rose Street Brewery

Vi ankommer til hotellet cirka 10.30, hvilket er for tidligt til at vi kan indtjekke. De lader os tille vore kufferter, så vi kan komme ud i byen. Der er markedsdag på Grassmarket om lørdagen, så det er vores første stop. Her finder man boder med diverse lokale varer, smykker og madboder. Vi tager ind og får en øl på The Last Drop, der efter sigende er den mest hjemsøgte pub i Skotland. Herfra går vi ned til Princess Street Gardens, og ser The Parish Church of St Cuthbert, Ross Fountain og The Flower Clock. Dagen sluttes af med aftensmad på The Rose Street Brewery.

Dag 2: Dean Village, Stockbridge market og The Black Rose

Sidste år besøgte vi både Stockbridge Market og Dean Village. Det havde været en fantastisk gåtur og oplevelse, så det havde vi besluttet at gøre endnu en gang. I højt solskin og 23 grader er turen langs Leith Water simpelthen fantastisk. Vi besluttede os for at tage tilbage til Grassmarket, hvor der ligger mange pubs, for at få os en øl. Et par tidligere hvade jeg fået en ny følger på Instagram, der tilfældigvis er bar manager på The Black Bull. Det er en utrolig dejlig pub han har, og vi fik en snak og han gav en dram. På vej tilbage mod New Town gik vi forbi Waverley Station, der har mange butikker og en flot arkitektur. Dagen blev afsluttet på pubben The Black Rose, der desværre ikke var den bedste oplevelse.

Dag 3: Port of Leith Distillery, Øl og Brewhemia

Vi havde hjemmefra bestilt en rundvisning på det nye lokale destilleri Port of Leith Distillery. Vi gik i regnvejr af Leith Walk hele vejen. På trods af regnen er det en fantastisk dejlig tur. Vi fik en glimrende rundvisning og smagning på destilleriet. Desværre har de ikke whisky klar endnu, da de forventer at første aftapning skal være omkring 8 år, så der blev smagt på diverse new make i stedet for. Hovedkvarteret for The Scotch Malt Whisky Society er beliggende i Port of Leith, så der skulle vi naturligvis forbi. Desværre for at finde ud af, at de holder lukket om mandagen. Som øl-nørd besluttede vi os for at besøge et par barer, der centrerer sig omkring lokale øl. Vi gik først forbi Fierce Beer, der blandt andet også laver fadlagret øl. Som en lille gimmick, har de i baren en live feed, at indtjekninger på Untapped på stedet. Herefter tik turen til The Wee Vault, der er det lokale Edinburgh bryggeri Vault City Brewings pub. Den levede op til navnet, da den virkelig var meget lille. Dagen blev afsluttet med dejlig mad og øl på Brewhemia.

Dag 4: Pitlochry, Aberfeldy Distillery og græsk

Vi havde god succes med endags ture under vores rejse til Edinburgh i 2024. Derfor havde vi hjemmefra booket endnu en af slagsen med Rabbies, der var samme selskab som vi brugte sidst. Første stop på turen var et fotostop ved Dunkeld. Herefter fortsatte turen til Black Linn vandfaldet, hvor vi gik en lille tur. Næste stop er den idylliske lille by Pitlochry, hvor vi gik en tur og spiste lidt frokost. Der var lige tid til at besøge Blair Athol Distilley, der ligger for enden af hovedgaden Herefter blev vi kørt til Queen’s View Visitor Centre, hvor der var mulighed for at nyde den flotte udsigt, samt tage et par billeder af Loch Tummel. Turens sidste stop var et besøg på Aberfeldy Distillery. Her var der en fin rundvisning, og vi smagte på Aberfeldy 12 Year Old, Dewars Blended 12 Year Old og Aberfeldy 21 Year Old. Efter en hård dag besluttede vi os for at spise på en græsk restaurant, der lå lige ved hotellet.

Dag 5: Calton Hill, SMWS og The Black Bull

Dagen startede med en tur på Calton Hill for at se de imponerende bygninger, og den fantastiske udsigt over Edinburgh. Blandt andet kan man se helt ud til havnen, hvor Port of Leith Distillery tårner sig op. Vi besluttede os for at tage endnu en tur af Leith Walk, så jeg kunne få besøgt SMWS hovedkvarteret. Denne gang var turen i solskin, hvilket blot gør det endnu mere fantastisk. The Vault blev besøgt, og jeg fik mig en dram af 10.270. På vej hjem slog vi et smut forbi den utroligt smukke botaniske have. Vi var blevet tørstige, og fik en øl på den lokale Hard Rock Cafe, hvor vi faldt i snak med guitaristen fra det Belgiske metalband Dyscordia. Vi havde haft et hyggeligt besøg på pubben The Black Bull et par dage tidligere, og vi besluttede os for at spise aftensmad der. Vi blev ikke skuffede, da de serverede dejlig traditionel pub-mad.

Dag 6: New College, Islander og The Advocate

Min kone havde hjemmefra bestilt tid til at lave en taske hos Islander, der har flere butikker i byen. På vejen derover gik vi forbi det utroligt flotte New College. Men Louise lavede taske, fik jeg besøgt et par whisky-butikker. Ved siden af den Islander butik, hvor Louise lavede taske, ligger det lokale destilleri Edinburgh Gin. Så her fik jeg slået den sidste halve time ihjel. Da hun var færdig med tasken fik vi en øl på pubben The Malt Shovel. Turen gik herefter ned i bunden af The Royal Mile, og vi kom tilfældigt ud på en af sidegaderne, og fandt det idylliske New Calton Burial Ground. På vej tilbage blev der nydt endnu en øl på pubben Tolbooth Tavern. Den sidste aften sluttes af, som på turen i 2024, med aftensmad på pubben The Advocate.

Dag 7: Hjemrejse fra Edinburgh

Efter morgenmaden tog vi tidligt i lufthavnen. Desværre blev vores fly mod Amsterdam en time forsinket. Efter sidste års tur, havde vi denne gang sikret os lidt længere lay.over, så det fik heldigvis ikke betydning. Vi kom trætte hjem til Nordjylland efter en begivenhedsrig uge.

Konklusion på vores tur til Edinburgh 2025

Det har været endnu en fantastisk tur til Edinburgh. Denne gang fik vi set de ting, vi ikke nåede sidste år. Desuden har vi fået et par glædelige gensyn, med ting vi så på vores sidste tur. Det utroligt gode vejr, hvor det kun regnede to af dagene, hvoraf den ene var mens vi var på bustur, har blot løftet oplevelsen. Vi var mere modige, og fik os bevæget væk fra de klassiske turiststeder, hvilket klart kan anbefales.

Intentionen om at besøge flere pubs blev indfriet. Det kan klart anbefales herfra, og der ligger mange fine oplevelser gemt. Der er både moderne pubs, med diverse lokale craft bryggerier, men også mere traditionelle pubs, med hvad dertil hører af mad og drikke. Vi fik kombineret begge dele. Nu har vi boet både i hjertet af Old Town og hjertet af New Town. Begge muligheder er fine, og har hver sine fordele og ulemper. Konklusionen på denne tur er, at det er bare at komme afsted, og indsnuse den gode atmosfære i byen og på de mange lokale pubs i Edinburgh.

 

Very Big Moose – 2022 Edition

Very Big Moose – Imperial Stout

Bryggeri: Fierce Beer
Land: Skotland
Type: Imperial Stout
ABV: 12,5%
Whisky: Fadlagret
Fadtype: Bourbon
Whiskyblog.dk: ★★★★★

Very Big Moose er en Imperial Stout på 12,5% vol. Øllen er fremstillet på det skotske bryggeri Fierce Beer. Øllen har modnet i aflagte fad, der tidligere har indeholdt Kentucky Bourbon. Lagringen har varet i 10 måneder, inden øllen er blevet aftappet. I denne anmeldelse er der smagt på 2022 udgaven af øllen.

Besøg bryggeriets hjemmeside

Anmeldelse #496

Anmeldelse af Very Big Moose

Næse:

Næsen opfanger først sødme fra den mørke malt. Et strejf af mørk chokolade følger hurtigt efter. Langsomt kommer en let syrlig note, som man kender det fra grønne æbler, frem fra baggrunden. Momentvis opleves en smule kokos i duften, der dog hurtigt er væk igen. De 12,5% Vol er tydelige i næsen, og den har et lidt sprittet udtryk.

Very Big Moose

Very Big Moose

Palette:

Som i duftem, så er den mørke malt også det først man mødes af i smagen. Der er tydelig maltsødme, der forstærkes med sødme fra vanilje. Hurtigt bliver munden tør, og der kommer en ret markant bitterhed frem. Der er en smule “wood spice” i smagen, som man også finder i meget whisky og bourbon. Lejlighedsvist kommer syrligheden fra de grønne æbler også frem i smagen. Alkoholen er mere nedtonet i smagen end i duften.

Afslutning:

Der er en medium afslutning på øllen. Smagen fra de grønne æbler er stadig tydelig i eftersmagen. Bitterheden og den tørre fornemmelse i munden bliver endnu mere udpræget i afslutningen, hvilket giver en næsten melet fornemmelse i munden. Man efterlades med et minde om mørk chokolade og kakao i munden, inden den slutteligt tørrer helt ud.

Hvad siger producenten:

“Imperial stout aged in fresh, unbroken, single use Kentucky bourbon barrels for ten months. Can be enjoyed on release or aged for at least 5 years.”

Konklusion

Dette er ikke nogen imponerende øl. Kan man lide mørke øl, kan man da altid give den et forsøg. Særligt interessant er duften og smagen fra de grønne æbler, jeg ikke tidligere i smagt i en stout.Man kan købe en dåse med 44 cl. til omkring 55,- kroner. Med denne prissætning er der et fornuftigt udvalg af fadlagrede øl, og jeg vil personligt kigge i andre retninger, efter større oplevelser, end denne aftapning umiddelbart tilbyder. Konklusionen på denne anmeldelse af Very Big Moose er, at det er ganske interessant med et strejf af grønne æbler i en stout, men en stor øl-oplevelse er det ikke.