Hødal Single Estate Peated Whisky – Fadsmagning 1 år

Hødal Single Estate Peated Whisky – Fadsmagning af fadandel

Destilleri: Nordisk Brænderi
Land: Danmark
Type: Single malt
Aftapper: Destilleri
ABV: N/A
Alder: 1 år
Fadtype: Sherry
Røg: Medium
Whiskyblog.dk: ★★★★★

For cirka et år siden var jeg til påfyldning af et fad hos Nordisk Brænderi i Fjerritslev, og det er nu tid til at smage Hødal Single Estate Peated Whisky 1 år. For nogle uger siden modtog ejerne af andele i dette fad, en indbydelse til fadejerdag, hvor der er mulighed for at smage på udviklingen af vores kommende whisky. Destilleriets egen producerede malt er røget med lokal udgravet tørv. Fadet er et 100 liters ex-sherry fad no 73a, der først har indeholdt Pedro Ximenez sherry, og efterfølgende rom af mærket Wanderum. Råspritten blev påfyldt fadet den 13. April 2025. Dette er den første Single Estate Peated Whisky fra destilleriet, og fadet blev fyldt få dage efter underskrivelse af “Det Danske Whiskymanifest”. Fadsmagningen, af dette et årige private cask, finder sted søndag den 19/4 fra klokken 14.00 til 17.00 hos destilleriet.

Besøg: Destilleriets hjemmeside

Besøg hos Nordisk Brænderi

Efterhånden som klokken nærmer sig 14.00 begynder ejerne af andele i fadet stille og roligt at indfinde sig  Anders Bilgram siger velkommen til flokken på omkring 25 personer, og det bemærkes, at der er repræsentanter tilstede for alle andelsejere af fadet. Herefter bevæger vi os igennem produktionslokalerne, og ind i lagerrummet, hvor fadet er placeret.

Hødal Single Estate Peated Whisky

Hødal Single Estate Peated Whisky

Anders fisker omkring en halv liter op fra fadet, og vi går tilbage til destillationsrummet. Githa hælder en dram op til hver fra fadet, og det er nu tid til at smage, hvad et års modning har gjort ved råspritten. Der er på dagen mulighed for at købe destilleriets varer til fordelagtige priser. Min kone køber en flaske Danish Whisky Megablend First Edition 2026 til mig. Den blev hældt på Mega-fedet få dage før vores fad blev påfyldt. Githa er flink at give mig en flaske Hødal Whisky Smoky Passion 5 år med hjem til anmeldelse her på bloggen, så den postes inden så længe. Efter at have smagt på fadprøven bevæger vi os over i “Røverstuen”, hvor der diskes op med kaffe, the, hjemmebagt kage samt alle de smagsprøver man lyster fra destilleriets produkter. Jeg prøver et glas af Fortrylleren, som er en dejlig dram.

Hødal Single Estate Peated Whisky 1 år

Næse:

Der er tydelig note af aske-røg, men det er en lidt tilbagetrukket tør røg, der ikke på nogen måde dominerer. Destillatet træder fint frem, og der er tydelige noter af græs med et strejf af citrusfrugter som grape og revet skal fra en citron. Alkoholen fornemmes, uden det virker sprittet, på trods af højt alkoholdindhold og lav alder.

Hødal Single Estate Peated Whisky 1 år

Hødal Single Estate Peated Whisky 1 år

Palette:

Alkoholen er væsentlig mere fremtrædende i smagen, og det mærkes at det er ung spiritus vi har fat i. Hurtigt komme den tørre askeagtige røg frem. Der kommer herefter sødme fra lidt modne æbler og pærer. Der følges hurtigt pop med syrlighed, der leder tankerne i retning af nyslået græs og usødet grapefrugt.

Afslutning:

Der er kort afslutning på denne kommende whisky. Der fornemmes lidt restsødme fra modne frugter, der dog hurtigt viger pladsen for syrligheden fra grapefrugt. Der ligger et fint lag af røg, der har en anelse mere blødhed og sødme i afslutningen, der giver associationer til grillet kød. Man står tilbage med varme fra den ukendte, men høje, alkoholprocent.

Hvad siger producenten:

“Det bliver et fad, hvor vi for første gang har eksperimenteret med at tørre malten med varme og røg fra tørv gravet af de gode tørvebisser fra Moseby og Udholm. Det er tørv, som er forarbejdet efter gamle nordjyske traditioner, og gennem flere dage har varmen i ovnen tørret malten, mens røgen har tilføjet en behagelig aroma.”

 

Konklusion:

Det har været en dejlig eftermiddag i det Nordvestjyske. Som sædvanligt var der god behandling fra Anders og Githa, der gerne viser destilleriet frem. De deler også rundåndet smagsprøver fra Nordisk Brænderi ud på en dag som denne. Forventninger til den kommende whisky blev indfriet, og jeg ser virkelig frem til at følge udviklingen de næste år, indtil det skal aftappes. Anders Bilgram var om muligt endnu mere spændt end os, på at smage denne første røgede Single Estate whisky fra destilleriet. Lad os bare sige, at han både så og lød tilfreds med resultatet indtil videre. Konklusionen på denne dag med fadsmagning af Hødal Single Estate Peated Whisky 1 år er, at den viser virkelig gode takter, og jeg ser frem til næste års smagsprøve.

Tur til Edinburgh 2025 – Pubs i Edinburgh

Tur til Edinburgh 2025 – Whiskyblog.dk’s anden tur til Skotland

Min kone og jeg var på vores første tur til Edinburgh i sommerferien 2024. Her fik vi set de fleste af de ting, som man skal se, når man besøger denne fantastiske by for første gang. Vi mente dog ikke vi havde fået set nok, og vi blev hurtigt enige om, at vi ville en tur derover igen. Det bliver så allerede igen i år. Vi vil denne gang forsøge at opleve de lidt mindre seværdigheder, bydele og i særdeleshed de lokale pubs. Vi spiste på et par forskellige under vores sidste besøg. Vi var særligt glade for The Advocate, der lå lige ved siden af vores hotel. Denne gang vil vi forsøge at være bedre til at hygge os om aftenen, på en af de mange pubs i Edinburgh.

På vores første tur boede vi i Old Town, lige op ad The Royal Mile, på Ibis Edinburgh Centre Royal Mile Hunter Square. Denne gang har vi besluttet at prøve et hotel fra samme kæde, Ibis Styles Edinburgh St Andrew Square, som er beliggende i New Town. Der er dog ikke langt rundt til tingene i centrum af byen. Dette illustreres meget godt, ved at der er 10-12 minutters gang mellem hotellet vi boede på første gang, og hotellet vi bor på denne gang.

Oplevelser på vores tur til Edinburgh

Dag 1: Grassmarket, Last Drop og The Rose Street Brewery

Vi ankommer til hotellet cirka 10.30, hvilket er for tidligt til at vi kan indtjekke. De lader os tille vore kufferter, så vi kan komme ud i byen. Der er markedsdag på Grassmarket om lørdagen, så det er vores første stop. Her finder man boder med diverse lokale varer, smykker og madboder. Vi tager ind og får en øl på The Last Drop, der efter sigende er den mest hjemsøgte pub i Skotland. Herfra går vi ned til Princess Street Gardens, og ser The Parish Church of St Cuthbert, Ross Fountain og The Flower Clock. Dagen sluttes af med aftensmad på The Rose Street Brewery.

Dag 2: Dean Village, Stockbridge market og The Black Rose

Sidste år besøgte vi både Stockbridge Market og Dean Village. Det havde været en fantastisk gåtur og oplevelse, så det havde vi besluttet at gøre endnu en gang. I højt solskin og 23 grader er turen langs Leith Water simpelthen fantastisk. Vi besluttede os for at tage tilbage til Grassmarket, hvor der ligger mange pubs, for at få os en øl. Et par tidligere hvade jeg fået en ny følger på Instagram, der tilfældigvis er bar manager på The Black Bull. Det er en utrolig dejlig pub han har, og vi fik en snak og han gav en dram. På vej tilbage mod New Town gik vi forbi Waverley Station, der har mange butikker og en flot arkitektur. Dagen blev afsluttet på pubben The Black Rose, der desværre ikke var den bedste oplevelse.

Dag 3: Port of Leith Distillery, Øl og Brewhemia

Vi havde hjemmefra bestilt en rundvisning på det nye lokale destilleri Port of Leith Distillery. Vi gik i regnvejr af Leith Walk hele vejen. På trods af regnen er det en fantastisk dejlig tur. Vi fik en glimrende rundvisning og smagning på destilleriet. Desværre har de ikke whisky klar endnu, da de forventer at første aftapning skal være omkring 8 år, så der blev smagt på diverse new make i stedet for. Hovedkvarteret for The Scotch Malt Whisky Society er beliggende i Port of Leith, så der skulle vi naturligvis forbi. Desværre for at finde ud af, at de holder lukket om mandagen. Som øl-nørd besluttede vi os for at besøge et par barer, der centrerer sig omkring lokale øl. Vi gik først forbi Fierce Beer, der blandt andet også laver fadlagret øl. Som en lille gimmick, har de i baren en live feed, at indtjekninger på Untapped på stedet. Herefter tik turen til The Wee Vault, der er det lokale Edinburgh bryggeri Vault City Brewings pub. Den levede op til navnet, da den virkelig var meget lille. Dagen blev afsluttet med dejlig mad og øl på Brewhemia.

Dag 4: Pitlochry, Aberfeldy Distillery og græsk

Vi havde god succes med endags ture under vores rejse til Edinburgh i 2024. Derfor havde vi hjemmefra booket endnu en af slagsen med Rabbies, der var samme selskab som vi brugte sidst. Første stop på turen var et fotostop ved Dunkeld. Herefter fortsatte turen til Black Linn vandfaldet, hvor vi gik en lille tur. Næste stop er den idylliske lille by Pitlochry, hvor vi gik en tur og spiste lidt frokost. Der var lige tid til at besøge Blair Athol Distilley, der ligger for enden af hovedgaden Herefter blev vi kørt til Queen’s View Visitor Centre, hvor der var mulighed for at nyde den flotte udsigt, samt tage et par billeder af Loch Tummel. Turens sidste stop var et besøg på Aberfeldy Distillery. Her var der en fin rundvisning, og vi smagte på Aberfeldy 12 Year Old, Dewars Blended 12 Year Old og Aberfeldy 21 Year Old. Efter en hård dag besluttede vi os for at spise på en græsk restaurant, der lå lige ved hotellet.

Dag 5: Calton Hill, SMWS og The Black Bull

Dagen startede med en tur på Calton Hill for at se de imponerende bygninger, og den fantastiske udsigt over Edinburgh. Blandt andet kan man se helt ud til havnen, hvor Port of Leith Distillery tårner sig op. Vi besluttede os for at tage endnu en tur af Leith Walk, så jeg kunne få besøgt SMWS hovedkvarteret. Denne gang var turen i solskin, hvilket blot gør det endnu mere fantastisk. The Vault blev besøgt, og jeg fik mig en dram af 10.270. På vej hjem slog vi et smut forbi den utroligt smukke botaniske have. Vi var blevet tørstige, og fik en øl på den lokale Hard Rock Cafe, hvor vi faldt i snak med guitaristen fra det Belgiske metalband Dyscordia. Vi havde haft et hyggeligt besøg på pubben The Black Bull et par dage tidligere, og vi besluttede os for at spise aftensmad der. Vi blev ikke skuffede, da de serverede dejlig traditionel pub-mad.

Dag 6: New College, Islander og The Advocate

Min kone havde hjemmefra bestilt tid til at lave en taske hos Islander, der har flere butikker i byen. På vejen derover gik vi forbi det utroligt flotte New College. Men Louise lavede taske, fik jeg besøgt et par whisky-butikker. Ved siden af den Islander butik, hvor Louise lavede taske, ligger det lokale destilleri Edinburgh Gin. Så her fik jeg slået den sidste halve time ihjel. Da hun var færdig med tasken fik vi en øl på pubben The Malt Shovel. Turen gik herefter ned i bunden af The Royal Mile, og vi kom tilfældigt ud på en af sidegaderne, og fandt det idylliske New Calton Burial Ground. På vej tilbage blev der nydt endnu en øl på pubben Tolbooth Tavern. Den sidste aften sluttes af, som på turen i 2024, med aftensmad på pubben The Advocate.

Dag 7: Hjemrejse fra Edinburgh

Efter morgenmaden tog vi tidligt i lufthavnen. Desværre blev vores fly mod Amsterdam en time forsinket. Efter sidste års tur, havde vi denne gang sikret os lidt længere lay.over, så det fik heldigvis ikke betydning. Vi kom trætte hjem til Nordjylland efter en begivenhedsrig uge.

Konklusion på vores tur til Edinburgh 2025

Det har været endnu en fantastisk tur til Edinburgh. Denne gang fik vi set de ting, vi ikke nåede sidste år. Desuden har vi fået et par glædelige gensyn, med ting vi så på vores sidste tur. Det utroligt gode vejr, hvor det kun regnede to af dagene, hvoraf den ene var mens vi var på bustur, har blot løftet oplevelsen. Vi var mere modige, og fik os bevæget væk fra de klassiske turiststeder, hvilket klart kan anbefales.

Intentionen om at besøge flere pubs blev indfriet. Det kan klart anbefales herfra, og der ligger mange fine oplevelser gemt. Der er både moderne pubs, med diverse lokale craft bryggerier, men også mere traditionelle pubs, med hvad dertil hører af mad og drikke. Vi fik kombineret begge dele. Nu har vi boet både i hjertet af Old Town og hjertet af New Town. Begge muligheder er fine, og har hver sine fordele og ulemper. Konklusionen på denne tur er, at det er bare at komme afsted, og indsnuse den gode atmosfære i byen og på de mange lokale pubs i Edinburgh.

 

Hødal Single Estate Peated Whisky – Fadandel fra Nordisk Brænderi

Hødal Single Estate Peated Whisky – Påfyldning af fadandel i  privat whiskyfad

Muligheden for at købe en fadandel fra Nordisk Brænderi, blev præsenteret for mig, da jeg så en video fra destilleriet på Instagram. Efter min succes med det lille 8 liters private whiskyfad fra Trolden, så har jeg længe haft lyst til at prøve kræfter med en fadandel i et større fad. Nuvel, jeg har anparter i både fad fra Radius Distillery og Sall Whisky Distillery. Det er dog ikke fad jeg umiddelbart har mulighed for at besøge og følge udviklingen af, da det enten er for langt væk, eller bare ikke er muligt at besøge.

Nu er muligheden opstået hos Nordisk Brænderi, der kun ligger 45 minutters kørsel fra min bipæl, og der vil være årlige fadejer dage. Det giver mig mulighed for at følge udviklingen af whiskyen, uden det behøver at være en dagsrejse, Så kan jeg i stedet tage min kone med på en hyggetur en gang om året, og på denne måde følge udviklingen af whiskyen. At det samtidig er en spændende whisky, gør naturligvis valget endnu lettere.

Malten, der er fremstillet på destilleriets eget malteri, er røget med lokal udgravet tørv af tørvebisserne i Moseby og Udholm. Råspritten skal påfyldes et 100 liters ex-sherry fad no 73a, der først har indeholdt Pedro Ximenez sherry. Sidenhen har rom af mærket Wanderum fra destilleriet lagret på fadet. Der er sat 17 andele til salg, og det forventes at hver andel får cirka 9 flasker whisky på 50 cl. Whiskyen forventes aftappet efter 3 til 4 år, eller når den vurderes klar, og den aftappes ved fuld fadstyrke. En fadandel koster 4.500,- kroner alt inklusiv. Den 13. April klokken 13.00 skal fadet fyldes. Dette er den første Single Estate Peated Whisky fra destilleriet, og markerer samtidig fejringen af “Det Danske Whiskymanifest”, der blev underskrevet tre dage tidligere torsdag den 10/4-2025.

Besøg: Destilleriets hjemmeside

Påfyldning af fadandel fra Nordisk Brænderi

Vi bliver modtaget på destilleriet at Anders Bilgram og hans kone Githa. Der serveres en whisky til hver af de omkring 30 deltagere i arrangementet. Der var blandt en del af tørvebisserne, der har gravet tørven, og et par folk fra diverse medier. Anders fortæller lidt om destilleriets historie, og vi vises herefter ind i det toldfrie område, hvor vores fad no. 73a er placeret blandt destilleriets andre fyldte fad. På vej ind får vi lov at smage på råspritten på 63,5% Vol, der står placeret i en ståltank. De 100 liter fyldes på fadet, hvorefter alle fadandelsejere får lov at skrive på fadet. Whiskyblog.dk får æren af at skrive på fadet som den første.

Turen går efterfølgende udenfor og videre over i malteriet, hvor destilleriet store maltningsanlæg står. Et maltningsanlæg, der også kan tørre malten. Dette gælder dog ikke for den røgede whisky. Den tørres i røgeret ved siden af, som Anders kalder for krematoriet, der i dagens anledning kører for fuldt blus, Vi vises nu hen i røverstuen, hvor der er kaffe, Githas hjemmebagte kage, og mere whisky at smage på. Vi smager blandt andet på en ikke røget Single Estate Whisky. Den er tre dage tidligere hældt i tre fad med whisky fra de ti underskrivende destillerier fra Det Danske Whiskymanifest. Dette mix af whisky fra destillerierne, frigives om et års tid under navnet The Mega-blend. Anders fortæller imens om manifestet.

 

Hvad siger producenten:

“Det bliver et fad, hvor vi for første gang har eksperimenteret med at tørre malten med varme og røg fra tørv gravet af de gode tørvebisser fra Moseby og Udholm. Det er tørv, som er forarbejdet efter gamle nordjyske traditioner, og gennem flere dage har varmen i ovnen tørret malten, mens røgen har tilføjet en behagelig aroma.”

 

Det Danske Whiskymanifest

Den 10. April 2025 underskrives “Det Danske Whiskymanifest”. Målet med dette manifest er at skabe whisky med umiskendeligt dansk indhold. Punkterne i manifestet lyder;

  • Dansk whisky er mæsket, gæret og destilleret i Danmark
  • Dansk whisky er lagret på træfade i mindst tre år i Danmark
  • Dansk whisky er produceret af dansk korn – hvis ikke, skal dette angives tydeligt
  • Alle korntyper må anvendes maltet eller ikke-maltet
  • Alle former for destilleringsudstyr må anvendes
  • Alle former for træsorter må anvendes
  • Anvendelse af farvestoffer, aromastoffer og sødestoffer er ikke tilladt

Manifestet er underskrevet af ti danske destillerier, og deres whisky må fremadrettet bære seglet “Authentic Danish Whisky” på sine flasker. De 10 destillerier er indtil videre:

Der håbes naturligvis at flere af de danske destillerier vil følge trop, og underskrive manifestet,

Konklusion:

Det har været en fantastisk oplevelse at fylde fadet. Vi er blevet taget godt imod af både Anders og Githa, der velvilligt viste rundt, fortalte og svarede på spørgsmål. Samtidig blev der delt rigelige mængder whisky ud, så man kunne bare tage det, som man havde lyst til. Sammen med Githas hjemmebagte kage, så var det med til at sætte et fint punktum på en dejlig eftermiddag. Når man samtidig er med til at fejre et så skelsættende punkt i dansk whiskys historie, som “Det Danske Whiskymanifest” er, så gør det kun dagen endnu bedre. Nu skal tiden bare gå, så denne første Hødal Single Estate Peated Whisky kan blive færdig, men jeg får heldigvis mulighed for at besøge fadet om et års tid.